24 lokakuuta 2014

Miksi pitää kiusata? :(

Kiusaaminen on tyhmää. Läskiksi haukkuminen voi johtaa jopa vuosien syömishäiriökierteeseen, vähintäänkin se aiheuttaa pahaa mieltä. Voisi luulla, että sanallinen kiusaaminen ei olisi niin paha juttu kuin fyysinen kiusaaminen, mutta se voi olla pahempaakin.

Minua on nimitelty ikävästi finnien takia. Se sai minut luulemaan, että muilla on asiat paremmin, kun heillä ei ole finnejä. (olin 4. tai 5. luokalla) Ajattelin, että elämäni olisi paljon parempaa, kun ei tarvitsisi kuunnella haukkuja jatkuvasti. Se sai minut inhoamaan itseäni entistä enemmän. Minkäs minä sille voin, jos iho on kuriton?!

Myös ulkopuolelle jättäminen on tuttua. Teeskennellään kaveria, mutta ei kuitenkaan olla valmiita hyväksymään tai ottamaan porukkaan ihan oikeasti mukaan. Jätetään yksin tai huomautellaan jostakin ilkeästi.

  Koen, että olen aina ollut erilainen kuin muut, jollain sellaisella tasolla, jota ei voi selittää. Olen aina ajatellut todella syvällisesti, luulen, että en sen takia ole päässyt mukaan porukoihin. Huomaan sellaisia asioita, joita minun ei tarvitsisi huomata. Olin vähätelty ja varmaan inhotuin entisellä luokallani, ja he jaksavat vielä tulla urputtamaan minulle.

Luulin, että minua ei enää kiusattaisi luokan vaihtumisen jälkeen yläasteella. Turha toivo, nyt en saa enää kävellä kotiin ilman, että joku idiootti tulee aukomaan päätään.

Fyysinen väkivalta on varmasti sekin hirveää, ei tiedä milloin uhkaillaan hakkaamisella tai hakataan. Minulla ei ole siitä kokemusta, onneksi.

Jos kiusaat, lopeta se! Muutama ilkeä sana voi pilata koko loppupäivän ja  aiheuttaa pelkoja sekä ahdistusta.
Kiusaaminen voi myös johtaa itsensä satuttamiseen, pahimmillaan se voi saada harkitsemaan itsemurhaa ja tekemään sen.

Jos näet, että jotakuta kiusataan, älä sivuuta sitä! Kiusattu on varmasti kiitollinen kaikesta tuesta. Kerro vaikka opettajalle kiusaamisesta, jos et uskalla kiusaajille sanoa. Jos kiusaaja vaikuttaa agressiiviselta, tai on paljon isokokoisempi, on parempi, että pyydät aikuisen selvittämään asiaa.

Sinäkin voit vaikuttaa!

Tuskin kukaan haluaa olla yhtä yksinäinen, kuin tuo lehti.

2 kommenttia:

♥ Thanks for the comment! ♥